Inlägg: -

Tabata

Nu har jag kommit hem, tillslut! Fastnade i 4 timmar på plus, alltid lika kul att vara där. 
Började som sagt med ett Bodyjam pass, var såå svettig efter det och kände mig mör i kroppen. Tänkte bara gå och köra lite styrka också.
Men träffade en kompis så vi gymmade ca en timme, nu är jag SLUT! Vi körde ett riktigt tufft pass, kul att träna med dem man inte brukar träna med då man oftast brukar köra samma övningar, jag har iaf lätt att hamna i samma bana med de övningar jag kan bra så fick lite mer inspiration.

Sedan körde vi även tabata, snacka om att jag inte kommer kunna gå imorgon. 
Tabata är intervaller i 20 sekunder övning och 10 sekunder vila. En tabata är åtta gånger 20/10 sekunder alltså sammanlagt fyra minuter högintensiv träning.
Det finns ju så extremt många olika övningar man kan använda sig utav. Idag körde vi plankan, armhävningar, situps på pilatesboll och burpees. Vi körde 2 st set och därmed åtta minuter högintensiv träning. 

Finns även en superbra 'tabata-appar' som jag tycker ni ska ladda hem om ni vill testa på/brukar köra med till exempel tidtagarur. Så mycket smidigare då vilosekunderna börjar ticka direkt övningstiden är slut, och sedan startar övningstiden själv igen osv. Förstod ni?
En övning ni helt klart borde testa om ni inte gjort det. 
 
 
 

Kommentarer

Design by: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0